Neuropsycholog Lublin
Diagnoza i terapia neuropsychologiczna
  • O mnie
  • Oferta
  • Cennik
  • Informacje
  • Kontakt
  • Choroba Alzheimera
  • Neuropsycholog
neuropsyholog-afazja
11 06 2022

Diagnoza ADHD u dorosłych

Neuropsycholog Neuropsycholog

Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (zespół hiperkinetyczny, ADHD) i zespół deficytu uwagi (ADD) są zaburzeniami ujawniającymi się w dzieciństwie, a obecnymi od urodzenia. Obecnie diagnozuje się je najczęściej u dzieci rozpoczynających naukę w szkole podstawowej. Jednak nie u wszystkich osób nadpobudliwych objawy dostatecznie słabną do wieku dorosłego, przy czym objawem trwającym stosunkowo długo jest niezdolność do dłuższej pracy umysłowej i organizowania jej.

Diagnostyka ADHD i ADD u pacjentów po 18 roku życia jest w naszym kraju nowością, jednak jest jak najbardziej możliwa od strony praktycznej i formalnej. W latach 2021-22 odnotowujemy w Ośrodku Psychosystem liczne zgłoszenia młodych dorosłych studiujących lub pracujących, którzy nie zostali przebadani pod kątem zespołu nadpobudliwości psychoruchowej czy deficytu uwagi w okresie szkoły podstawowej, a podczas pandemii (nauki i pracy zdalnej) zmierzyli się ze swoim stylem samodzielnej pracy umysłowej i organizacji działania. Niezależnie od nauki zdalnej, osoby dorosłe rozpoczynające samodzielne życie często są w stanie w pełni odczuć swoją niezdolność do skupienia się dopiero, gdy zostały pozbawione struktury w postaci planu lekcji i motywatora w osobie rodzica.

W diagnozowaniu ADHD i ADD uwzględniamy funkcjonowanie pacjenta w dzieciństwie oraz wykluczamy ewentualny wpływ zaburzeń nastroju (depresyjnych) na codzienną motywację do pracy i nauki.

Diagnoza zespołu nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi lub zespołu deficytu uwagi wymaga 2 wizyt u psychologa (mgr Katarzyny Zieniewicz) oraz następnie wizyty diagnostycznej u lekarza psychiatry (dr Haliny Kandzierskiej). Po zakończeniu diagnozy proponujemy spotkanie psychoedukacyjne z psychologiem poświęcone omówieniu wyników i sposobom radzenia sobie z zaburzeniem na co dzień.

badanie-inteligencji
03 06 2020

Badanie Skalą Inteligencji Stanford-Binet 5 u dorosłych

Neuropsycholog Neuropsycholog

Od sierpnia 2019 dzięki rozszerzeniu polskich norm dostępne jest badanie Skalą Inteligencji Stanford-Binet 5 (SB5) także osób dorosłych do ukończenia 70 roku życia. Jest to nowoczesne narzędzie oceniające poziom inteligencji, dostosowane zarówno do osób z niepełnosprawnością intelektualną, jak i ponadprzeciętnie uzdolnionych. Wynikiem jest wartość tzw. IQ oraz opis poszczególnych funkcji umysłowych.

 

Zaświadczenie lub opinia psychologiczna z wynikiem badania inteligencji skalą SB5 jest dokumentem honorowanym przez komisję orzekania o niepełnosprawności, sąd czy poradnię psychologiczno-pedagogiczną.

 

Zapisy na badanie w sekretariacie Ośrodka Psychosystem tel. 81 533 77 37 (pn – czw godz. 9.30 – 15.00, pt godz. 9.30 – 14.00) lub bezpośrednio u psychologa Katarzyny Zieniewicz tel: 608 300 949

 

Czas trwania badania: 2 x 60 minut

Koszt: 2 x 120 zł + 100 zł za pisemną opinię z badania

Zapraszamy!

kursADHD
06 04 2020

Kurs o ADHD dla rodziców 23-24 maja 2020

Neuropsycholog Neuropsycholog

Weekendowy kurs dla rodziców dzieci z ADHD i innymi trudnymi zachowaniami odbędzie się w Ośrodku Psychoterapii Rodzin, Dzieci i Dorosłych Psychosystem w Lublinie już po raz kolejny. Zapraszam zarówno rodziców w pojedynkę, jak i pary małżeńskie (korzystna zniżka).
Wiedza i umiejętności zdobyte na kursie są przydatne zarówno w przypadku postawienia diagnozy zespołu nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD) u dziecka przez lekarza, jak i w trakcie procesu diagnozy lub przy podejrzeniu tego zaburzenia. Mogą z tej wiedzy i metod działania skorzystać również rodzice dzieci z trudnymi zachowaniami niewynikającymi z nadruchliwości, mający na przykład problemy w utrzymaniem dyscypliny i konsekwencji.
Tematyka dostosowana jest najbardziej do dzieci w wieku od 6 do 15 lat.
W trakcie dwóch dni kursu opracujemy następujące tematy:
1: Czym jest, a czym nie jest ADHD. Odróżnianie objawów nadpobudliwości od innych problemów z zachowaniem.
2: Sposoby radzenia sobie z objawami ADHD. Wydawanie poleceń.
3: Analiza trudnych zachowań. Zapobieganie wybuchom złości.
4: Chwalenie. „Zauważ, gdy dziecko nie przeszkadza”. Czas spędzany z dzieckiem.
5: Wprowadzanie zasad. Konsekwencje zachowań niepożądanych. Radzenie sobie z wybuchami złości.
6: Nagrody – pakiet przywilejów, ekstra zdobycze. Systemy żetonowe.
7: Współpraca ze szkołą.

Kurs będzie przebiegał w następujących godzinach, w dwa dni łącznie:
sobota 9 – 16.30
niedziela 9 – 14.30

Przewidziany jest poczęstunek i ciepłe napoje. Przybywamy bez dzieci.
Serdecznie zapraszam!

bench-accounting-nfTA8pdaq9A-unsplash
01 04 2020

Konsultacje psychologiczne online

Neuropsycholog Neuropsycholog

W związku ze stanem epidemii mogą Państwo skorzystać z porad i konsultacji psychologicznych online poprzez komunikator Skype lub Messenger. Zapraszam do kontaktu telefonicznego pod numerem: 608 300 949 w celu ustalenia szczegółów.

Choroba Alzheimera diagnoza i terapia
23 02 2019

Problemy z pamięcią u osób starszych – cecha wieku czy choroba Alzheimera?

Neuropsycholog Choroba Alzheimera

Problemy z pamięcią są typową cechą starzenia się układu nerwowego. Większość osób w wieku powyżej 60 lat słabiej zapamiętuje informacje nowe, takie jak aktualne miejsce pracy dziecka, położenie przedmiotów w mieszkaniu, nazwy przyjmowanych leków. Ponadto seniorzy mogą mieć osłabioną pamięć czynności na przyszłość, np. co miałem załatwić w mieście? Trudniej im również wydobywać z pamięci rzadkie słowa lub imiona członków dalszej rodziny. Ale bez obaw – wszystkie wymienione trudności należą do typowych dla wieku, a więc normalnych objawów mniejszej sprawności umysłowej. Same w sobie nie świadczą o rozwijającej się chorobie układu nerwowego, np. chorobie Alzheimera ani też nie zwiastują szybkiej utraty sprawności.

Badanie neuropsychologiczne funkcji poznawczych pozwala na stwierdzenie, czy problemy z pamięcią osoby starszej są jedynie cechą wieku czy też może stanowią wczesny objaw choroby Alzheimera. Najczęstszym zwiastunem choroby Alzheimera jest powtarzanie pytań (np. Kupiłaś herbatę?), zapominanie udzielonych przez rodzinę informacji (np. data chrzcin wnuka), gubienie się w znanym otoczeniu, częstsze niż wcześniej poszukiwanie własnych rzeczy w mieszkaniu.
Badanie neuropsychologiczne może także wskazać na inny niż choroba Alzheimera rodzaj otępienia (czyli demencji), jak choroba Picka, otępienie czołowo-skroniowe, otępienie naczyniowe.

Psycholog Katarzyna Zieniewicz oprócz testów neuropsychologicznych i wywiadu z rodziną korzysta z wyników badań neuroobrazowych (tomografia komputerowa, rezonans magnetyczny głowy), co pozwala na pełniejszą ocenę stanu pacjenta.

badanie inteligencji
23 02 2019

Badanie inteligencji Skalą Stanford-Binet 5

Neuropsycholog Neuropsycholog

Proponujemy badanie inteligencji u dzieci i osób dorosłych z podejrzeniem niepełnosprawności intelektualnej nowoczesnym testem: Skalą Inteligencji Stanford-Binet 5 z aktualnymi polskimi normami.
Zapisy na badania w sekretariacie Ośrodka Psychosystem tel. 81 533 77 37 (pn – pt godz. 9.30-14.00) lub u psychologa Katarzyny Zieniewicz tel: 608 300 949
Czas trwania badania: 2 x 1 godzina
Koszt: 2 x 100 zł + 60 zł za pisemną opinię z badania
Zapraszamy!
kurs ADHD lublin
23 02 2019

9 marca 2019 (sobota) – Kurs dla rodziców dzieci z ADHD i zaburzeniami zachowania

Neuropsycholog Neuropsycholog

Kolejna edycja kursu dla rodziców dzieci z diagnozą lub podejrzeniem ADHD oraz innych sprawiających problemy wychowawcze w wieku przedszkolnym i szkolnym.
Praca w małej 5-6 osobowej grupie pozwalająca zarówno na zadawanie pytań dotyczących indywidualnych trudności, jak i korzystanie z doświadczeń innych rodziców.
Omawiane będą następujące bloki tematyczne:
  • Czym jest ADHD, radzenie sobie z objawami.
  • Motywowanie dziecka do nauki.
  • Skuteczne wydawanie poleceń.
  • Chwalenie.
  • Zapobieganie wybuchom złości i reagowanie na nie.
  • Nagradzanie, systemy żetonowe.
  • Wprowadzanie zasad.
  • Konsekwencje zachowań niepożądanych.
  • Współpraca ze szkołą.
Psycholog prowadzący kurs posiada kilkuletnie doświadczenie w diagnozie i terapii dzieci z nadpobudliwością psychoruchową z deficytem uwagi oraz zaburzeniami zachowania.
Ze względu na trudność wygospodarowania przez rodziców całego weekendu, proponujemy nieco skróconą, intensywną formę – kurs jednodniowy.   
Zapisy i bliższe informacje w sekretariacie Ośrodka tel. 81 533 77 37 (pn – pt godz. 9.30-14.00) lub u prowadzącej kurs tel. 608 300 949

Miejsce: Ośrodek Psychosystem, ul. Godebskiego 9, Lublin


Koszt: 220 zł (w cenie materiały i poczęstunek), przy udziale dwojga rodziców 300 zł za parę.
dependent-dementia-woman-old-70578
28 10 2017

Diagnostyka choroby Alzheimera

Neuropsycholog Neuropsycholog 0

Mama nie pamięta, co jej powiedziałam. Może to Alzheimer?
Uciekają mi słowa, czy mam zaniki pamięci?
Dziadek stał się bardzo małomówny i zagubiony. Co mu jest?

Wielu z nas zadaje sobie czasem podobne pytania. Często okazuje się, że martwimy się niepotrzebnie. W niektórych przypadkach natomiast obserwacje nasze lub członków rodziny są sygnałem alarmowym rozwijającej się choroby. Badanie neuropsychologiczne jest uzupełnieniem informacji dla lekarza neurologa w procesie diagnozowania pacjenta w kierunku choroby Alzheimera. Badanie funkcji poznawczych, takich jak pamięć, mowa czy myślenie, opiera się na obiektywnych metodach badawczych, a więc pozwala na porównanie funkcjonowania osoby do jej grupy wiekowej. Wcześnie postawiona diagnoza zwiększa skuteczność leczenia i zapobiega powikłaniom takim jak zaburzenia nastroju czy wycofanie. Pozwala też na odpowiednio wczesne podjęcie ćwiczeń, samodzielnych lub pod okiem psychologa.
Badanie neuropsychologiczne wykonywane przez psychologa Katarzynę Zieniewicz pacjenci odbierają pozytywnie, pozostawia ono przyjemne lub neutralne odczucia. Katarzyna Zieniewicz potrafi nawiązać kontakt z osobami w różnym wieku i o różnej kondycji psychicznej, darząc pacjenta szacunkiem i zrozumieniem.

adhd
28 10 2017

Dodatkowe usługi – kursy dla rodziców dzieci z ADHD

Neuropsycholog Neuropsycholog 0

Dodatkowe usługi – kursy dla rodziców dzieci z ADHD

Poszerza wiedzę i podnosi umiejętności wychowawcze, przydatne rodzicom.       

Dzień 1:

Czym jest ADHD, radzenie sobie z objawami.
Motywowanie dziecka do nauki.
Skuteczne wydawanie poleceń.
Chwalenie.
Zapobieganie wybuchom złości i reagowanie na nie.

Dzień 2:

Nagradzanie, systemy żetonowe.
Wprowadzanie zasad.
Konsekwencje zachowań niepożądanych.
Współpraca ze szkołą.

Termin: 2 – 3 grudnia 2017
Godziny: sobota 9-16.30, niedziela 9-14.30

Zapisy i bliższe informacje:
w sekretariacie Ośrodka tel. 81 533 77 37 (pn – pt godz. 9.30-14.00) lub u prowadzącej grupę tel. 608 300 949

Miejsce: Ośrodek Psychosystem, ul. Godebskiego 9, Lublin

Prowadzenie: psycholog mgr Katarzyna Zieniewicz
Konsultacja merytoryczna: lek. psychiatra dzieci i młodzieży Halina Kandzierska

11_kelly-sikkema-391341 (1)
28 10 2017

Rehabilitacja osób po uszkodzeniu mózgu

Neuropsycholog Neuropsycholog 0

Dla przybliżenia Państwu pojęcia “neuropsychologia” i zasad terapii neuropsychologicznej zamieszczam fragmenty artykułu mojego współautorstwa pod tytułem “Rehabilitacja osób z uszkodzeniem centralnego układu nerwowego”. Artykuł ukazał się w 2011 roku w 11 tomie Zeszytów Naukowych Wyższej Szkoły Społeczno-Przyrodniczej im. W. Pola w Lublinie.

“Rehabilitacja osób po uszkodzeniu mózgu”

Rehabilitacja pacjentów z uszkodzeniem centralnego układu nerwowego przez psychologa nazywana jest w literaturze przedmiotu rehabilitacją neuropsychologiczną lub terapią neuropsychologiczną. Termin: “neuropsychologia” stosuje się na oznaczenie dziedziny nauki zajmującej się związkiem mózgu z ogólnie pojętym zachowaniem, a co z tego wynika – ze zmianami funkcji psychicznych w uszkodzeniach mózgu (Łuria, 1976; Kądzielawa, 2000.)

W pracy psychologa na oddziale rehabilitacji neurologicznej warunkiem koniecznym i punktem wyjścia do opracowania oraz przeprowadzenia terapii jest diagnoza neuropsychologiczna. Dotyczy ona funkcji poznawczych, emocjonalno-motywacyjnych oraz zachowania (Pąchalska, 2008). Diagnozę stanu psychicznego pacjenta przeprowadza psycholog przy pomocy metod: psychometrycznych, eksperymentalno-klinicznych, wywiadu, obserwacji. (…)

Podstawowe znaczenie dla rehabilitacji chorych na oddziale szpitalnym ma diagnoza funkcjonalna, umożliwiająca wyodrębnienie zaburzeń i wyjaśnienie ich mechanizmów, a ponadto identyfikująca funkcje i zachowania, które pozostają w granicach normy (Kądzielawa, 2000). Istotna jest również diagnoza ekologiczna oceniająca relacje między pacjentem a jego środowiskiem społecznym i materialnym, nierzadko zakłócone przez dysfunkcje mózgu (Przesmycka-Kamińska, 1980). Najczęstszym zaburzeniem poznawczym obserwowanym u osób z dysfunkcją prawej półkuli mózgu są deficyty w zakresie przetwarzania wzrokowo-przestrzennego. Często występują również: pomijanie lewej strony przestrzeni oraz osłabione rozumienie złożonych struktur językowych. Skutkiem uszkodzenia lewej półkuli mózgu są zaś przeważnie zaburzenia językowe w postaci afazji lub dysfazji. Z zaburzeniami mowy wiążą się zazwyczaj trudności w pisaniu i czytaniu, ograniczające znacznie codzienną aktywność. Typową konsekwencją udaru mózgu jest demencja, w obrazie której znajduje się osłabienie pamięci krótkotrwałej i zapamiętywania, orientacji w miejscu i czasie, nadawania mowy.

Diagnoza stanu emocjonalnego ujawnia u większości pacjentów z uszkodzeniem mózgu przebywających na naszym oddziale zaburzenia depresyjne. Wiążą się one z przygnębieniem i frustracją z powodu utraty dawnych możliwości oraz przekonaniem o byciu obciążeniem dla rodziny. Pacjenci przejawiają często poczucie niższości i zależności od otoczenia, ponadto dotkliwie odczuwają brak zrozumienia i akceptacji z powodu swojej niesprawności. Według doniesień z literatury zaburzenia depresyjne przejawia średnio jeden na trzech pacjentów po udarze mózgu (Wichnowicz, 2003). Wśród naszych chorych obserwujemy również opisane przez Kądzielawę (2000) lęk przed nawrotem lub postępem choroby oraz lęk przed śmiercią. Wymienione przeżycia nakładają się na stres, jaki u niektórych osób wywołuje sama sytuacja hospitalizacji.

Terapia neuropsychologiczna polega na usprawnianiu (restytucji lub kompensacji) zaburzonych funkcji psychicznych, zwłaszcza poznawczych. Jest dostosowywana indywidualnie do każdego pacjenta z uwzględnieniem zdiagnozowanych deficytów i zachowanych możliwości (Zawadzka, Domańska, 2007). Ważnym czynnikiem decydującym o planie rehabilitacji jest przewidywany czas pobytu pacjenta na oddziale. Wynikające z niego ograniczenia stawiają psychologa przed koniecznością określenia celu terapii spośród następujących: maksymalistyczny – dążenie do stanu przedchorobowego, realistyczny – usprawnianie funkcji częściowo zachowanych, minimalistyczny – ćwiczenie umiejętności podstawowych. Ogólnym celem rehabilitacji neuropsychologicznej jest optymalizacja życia pacjenta, zwiększanie jego niezależności (Kądzielawa, 2000; Zawadzka, Domańska, 2007). Terapię przeprowadza się od zadań łatwych do trudnych, z zastosowaniem zróżnicowanego i interesującego dla pacjenta materiału.

Ważną częścią rehabilitacji neuropsychologicznej na oddziale są informacje zwrotne. Ułatwiają one pacjentowi zdanie sobie sprawy z własnych możliwości, zrozumienie istoty swoich trudności, dokonanie korekty w obrazie siebie. Pomagają uwzględniać własne deficyty w codziennym funkcjonowaniu (Kądzielawa, 2000). Wobec omówionych wyżej trudności emocjonalnych nieodzownym elementem rehabilitacji jest udzielanie wsparcia emocjonalnego, okazywanie zrozumienia dla trudności pacjenta, zmniejszenie poczucia winy i odpowiedzialności za swoją niesprawność. (…) Konieczne w pracy psychologa z pacjentem z dysfunkcją ruchu jest także monitorowanie, a w razie potrzeby wzmacnianie jego motywacji do ćwiczeń fizycznych i przekraczania własnych ograniczeń.
Dodatkowo psycholog często odbywa spotkania z członkami rodzin pacjentów z uszkodzeniem mózgu w celu uświadomienia im charakteru trudności doświadczanych przez chorego oraz możliwych ich przejawów w życiu codziennym. Rolą psychologa jest poinstruować rodzinę, jak radzić sobie ze zmienionym zachowaniem chorego, a także pomagać mu w odbudowywaniu utraconej sprawności.

LITERATURA
Łuria A. R. (1976). Podstawy neuropsychologii. Warszawa: PZWL. (tłum. D. Kądzielawa)
Kądzielawa D. (2000). Zastosowania neuropsychologii w praktyce społecznej. W: J. Strelau. Psychologia. Podręcznik akademicki. t.3. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Pąchalska M. (2008). Rehabilitacja neuropsychologiczna. Procesy poznawcze i emocjonalne. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Przesmycka-Kamińska J. (1980). Psychologia osobowa i środowiskowa. Analiza aktywności życiowej i jej uwarunkowań. Lublin: Wydawnictwo UMCS
Wichnowicz H. (2006). Depresja poudarowa: przegląd wybranych zagadnień z uwzględnieniem czynników ryzyka. Psychiatria, t.3, nr 4, s. 160-168.
Zawadzka E., Domańska Ł. (2007) Zasady organizacji procesu rehabilitacji neuropsychologicznej. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Sectio J, Wydział Pedagogiki i Psychologii, Vol. XX, s. 123-135.

Adres

Ośrodek Psychoterapii Rodzin, Dzieci i Dorosłych Psychosystem Cypriana Godebskiego 9 20-045 Lublin, Polska

Godziny pracy

wt, śr, czw: 14:00-19:00
sob: 09:00-13:00
(po umówieniu wizyty przez telefon)

Neuropsycholog Lublin
    © Terapia Katarzyna Zieniewicz 2017